Pinta SayangMu Sedetik

Pinta SayangMu Sedetik
Hendak beli PSMS dari direct dari Alina Haizar dan mendapat tandatangan AH sekali dengan harga RM 32 (termasuk bayaran pos bagi Semenanjung) dan RM35 (termasuk bayaran pos bagi Sabah dan Sarawak), sila pm AH utk dapatkan no akaun utk pembayaran atau Whatssaps 0176262577 Jika berminat untuk dapatkan PSMS,  bank in ke No account Maybank: 566010606537 (AHA Publisher) Selepas itu email/sms/whatsapp slip bayaran nama dan alamat penuh...utk tujuan penghantaran...

ETDUS: Pengajaran Yang Pahit

Bab 3

Setelah menunai sembahyang subuh, Mas bertafakur di tikar sembahyangnya. Penghuni hutan masih belum bangun dari lena, keadaan masih sunyi sepi. Di luar khemah, hari masih gelap. Hari ini sudah masuk hari ke tiga mereka berkemah Kuala Marong. Esok mereka akan balik ke Base Camp. Kemudian mereka akan pergi ke Buaya Sangkut pula selama seminggu.

“Kuala Marong is also an interesting place. We have got quite a collection from this area.” Dr David dan Dr Zakaria begitu teruja dengan hasil persampelan mereka dan tidak sabar hendak balik ke Base Camp untuk menjalankan kerja-kerja pengenalpastian bagi spesies-spesies yang mereka kumpul. Selepas sarapan pagi ini mereka menyambung kerjaa-kerja mereka sebelum pulang pada keesokan harinya. Kuala Marong sangat menarik perhatian Mas. Kawasannya tidak tercemar langsung. Air sungainya yang begitu jernih. Boleh Nampak ikan-ikan sedang berenang-berenang di dasar sungai. Kehijauan hutan sangat memikat hati. Boleh terasa kesegaran udaara yang tidak tercemar langsung.

Sayup-sayup Mas terdengar suara Wak Ahmad sedang berzikir selepas menunaikan sembahyang subuh. Mas duduk ditikar sembahyangnya, dia mengikut sahaja Wak Ahmad takbir dan talmid kepada yang Maha Suci. Perasaan syhadu menyelinapi di sanubarinya. Suara Wak Ahmad berzikir, walaupun perlahan membuat dia rasa sungguh tenang. Kemudian suara itu hilang, kesepian menjelma lagi. Mas terus berzikir, terlalu sayang untuk meninggalkan perasaan indah yang dialaminya ini. Sekejap lagi, Wak Ahmad akan mula menyediakan sarapan pagi. Itulah tugas Wak Ahmad apabila mereka berkemah luar daripada Bas Camp. Selepas balik daripada seharian bekerja, siapa yang tak terliur melihat hidangan ikan bakar, sambal belacan beliau. Mas kagum, dalam bag pack Wak Ahmad, dia ada bawakan lesung batu kecil supaya dia dapat sediakan sambal belacan kesukaan Dr. David. Sayup-sayup kedengaran penghuni hutan sudah mula bangun.
Mas berharap ekpedisi lasak ini akan membuatkan berat badannya susut sikit. Sejak melahirkan Mira, berat badannya telah naik 15 kilogram. Tapi masakan Heah dan Wak Ahmad begitu lazat sekali, sukar ditolak. Nampaknya walaupun sebulan berekpedisi bukannya membuat mereka kurus tetapi bertambah sihat. Nia boleh rasa berat badannya kian bertambah, dia mengeluh sendirian. Di luar kemah terdengar Wak Pin mula mengejutkan peserta yang lain supaya bangun menunaikan solat subuh. Hari makin cerah, subuh gajah nampaknya peserta-peserta ekspedisi yang lain.

Mas tersenyum mendengar leteran Wak AHmad, dingin pagi di Endau-Rompin ini mengigit tulangnya, dia mencapai jaket Univerisiti yang menjadi kesayanganya. Jaket ini mesti dibawa bersama setiap kali dia menjalankan ekpedisi. Walau pun dia memang tidak mahu melepaskan peluang menyertai ekspedisi ini, dia juga rasa teramat rindu kepada anak-anaknya di rumah. Tergenang air matanya mengenangkan Mira yang baru berumur 6 bulan, terpaksa di tinggalkan demi tugas. Sazali yang berumur lima tahun meruntun-runtun hendak ikut mama semalam. Lama-kelamaan, setelah di pujuk dengan upah aiskrim oleh datuknya dengan membawanya ke kedai pada malam itu juga, barulah Mas dapat berangkat. Nasib baik ibu dan bapanya sanggup datang dari kampung untuk membantu suaminya menjaga anak-anaknya sepanjang ekpedisi ini di jalankan.

Buat diri Mas waktu pagi adalah waktu yang indah, kabus yang naik dari permukaan sungai kelihatan seperti wap dari cerek air yang sedang mendidih. Mengabui permandangan mata. Keadaan di dalam hutan tidak lagi sunyi, unggas-unggas telah mula keluar mencari makanan, riuh rendah bunyi hutan. Nun di celah-celah bukit bunyi siamang jantan dan betina sahut menyahut. Memberi isyarat antara satu sama lain. Menandakan kawasan kewilayahan masing-masing.

Mas berasa amat bahagia dengan ketenangan hutan ciptaan Allah, kawasan ini yang belum tercemar merupakan syurga dunia bagi seorang saintis seperti beliau. Perasaannya sebenarnya berbaur-baur. Mas rindu kepada suami dan anak-anak yang ditinggalkan di rumah, tetapi bila berada di dalam hutan ini, Dia rasa begitu syahdu sekali. Begitu menghargai keindahan hutan kurnian tuhan. Mas dapat rasakan satu kebahagian, kepuasan kerana berada di situ.

Mas berjalan menuju ke anak sungai Marong untuk menikmati keindahan kawasan itu buat kesekian kalinya. Dia ingin merakamkan permandangan, ketenangan, keindahan kawasan ini di dalam mata kepala, telinga untuk di bawa balik bersama nanti. Bau tanah hutan yang naik ke hidungnya terasa begitu lekat di mindanya. Menimbulkan satu perasaan nostalgia, kerinduaan kepada sesuatu yang sudah tidak ada lagi. Kalaulah dia pandai menulis puisi, ingin Mas menggarapkan keindahan ini dalam satu puisi yang indah yang dapat di kongsi dengan orang lain. Tetapi dia tidak pandai berbuat demikian. Sebagai saintis, dia hanya pandai menulis fakta dan angka-anka sahaja. Mas hanya pandai berbahasa dalam bahasa sains yang ringkas dan secara langsung, tidak pandai berbasa-basi dengan bahasa. Satu kerugian besar kerana dia tidak dapat berkongsi keindahan dalam hatinya dengan sesiapa.

Mas duduk celah-celah batu besar, di tepi sungai sampai menghirup udara segar, sakit hidung dan dadanya apabila dia menghirup dalam-dalam udara yang penuh dengan oksigen dan tidak tercemar itu. Mas harap sangat suaminya dan anak-anaknya boleh berada di sisinya, sama-sama menikmati keindahan pagi hutan dara ini. Tapi apa kan daya, mereka tidak boleh bersamanya. Lagipun Halim bukan seorang pencinta alam seperti dirinya. Mereka adalah pasangan suami isteri yang bukan serupa tetapi saling melengkap yang satu lagi. Halim ialah seorang genius dalam bidang computer dan seorang ahli perniagaan yang bijak. Mas pula seorang pencinta alam yang tekun dan komited. Entah macamana mereka boleh sesuaikan diri dan menjadi pasangan mereka begitu secocok. Susah nak dapat suami yang begitu memahami kerja isteri macam kau ni Mas.

“Halim seorang suami yang baik, bukan senang hendak dapat suami yang sporting macam tu.” Jun sahabat baik Mas, memberitahunya sebelum dia berangkat tempoh hari. Mas tahu dia begitu beruntung mendapat seorang suami yang begitu memahami kerjayanya, walaupun mereka tidak berkongsi minat yang sama. Mas memeluk erat tubuhnya mengenangkan keluarganya yang ditinggalkannya. Mas melontarkan pandangannya jauh-jauh, menikmati hutan yang terbentang luas.

Tiba-tiba Mas ternampak sebatang tubuh manusia yang sedang berdiri tegak di sudut sebelah kirinya. Perlahan-lahan tubuh itu bergerak, melakukan gerakan tai Chi yang lembut gemalai. Mas seperti terpukau memandang pegerakan yang menarik di belakangi pula dengan latar belakang sungai dan hutan yang menghijau. Setiap pegerakan di iringi dengan siulan sang unggas. Seperti menyaksikan satu gabungan pertunjukkan alam dan manusia.. Alam dan manusia tidak dapat di pisahkan, kurinian allah. Cuma manusia yang telah menjadi tamak dan menghapuskan semua kurniaan alam dengan pemburuan, pembalakan haram dan pembangunan yang mendadak. Mas tidak dapat melarikan matanya yang terpukau dengan susana tenang syahdu, pegerakkan lembut, yang menyentuh hati beliau. Tarian tersebut di latarkan dengan gemersik bunyi deruan air yang mengalir melalui celah-celah batu. Dirirngkan pula dengan siulan burung-burung yang sedang sibuk mencari makanan. Dari atas-atas bukit kedengaran bunyi “whoop..whoop whoop,” siamang Jantan yang memanggil seperti tempo gendang. Mas begitu terpegun lali dengan keseluruhan persembahan gerakan dan iringan simfoni hutan. Dia memerhatikan persembahan itu tanpa berkelip-kelip matanya.

Setelah seketika, tarian yang penuh gemalai itu terhenti dan penarinya menoleh ke belakang untuk beredar dari situ. Latihan paginya sudah selesai. Dia terkejut melihat Mas sedang duduk di belakangnya, memeluk tubuhnya yang memakai jaket universitinya. Mas kelihatan begitu tenang dan dan seperti terpukau, memandang dirinya.

`Mas!’ Tegur Ting lembut.
`Oh Ting rupanya!’ Mas tersentak. Saya ingatkan siapa tadi.
Ting tersengeh sambil menggosokkan kedua-dua belah tangannya. Pagi-pagi di dikejutkan oleh suara Wak Ahmad sedang mengangkat takbir untuk bersembahyang subuh. Walaupun perlahan suara tetapi menyentuh hati Ting. Ada perasaan aneh menyelinapi ke hati. Ting baring sambil mendengar sahaja Wak Ahmad menunaikan sembahyang. Kemudian dia terdengar Wak Ahmad membaca ayat-ayat suci dan berzikir selepas itu, Ting hendak menyambung tidurnya kerana hari masih awal tetapi dia tidak boleh memejamkan matanya semula. Lalu dia bangun dan keluar dari khemahnya. Kemudian Ting duduk bertafakur di tepi sungai untuk mencari jawapan kepada jiwanya yang sedang bergolak. Setelah beberapa lama Ting pun mula melakukan amalannya hariannya setiap pagi. Bersenam dan melakukan gerakan tai Chi.

Setelah selesai bersenam, Ting hendak balik ke kawasan kemah untuk membantu Wak Ahmad menyediakan sarapan pagi. Mukanya kemerah-merahan, peluh mengalir membasahi baju t yang berwarna putih membuat bongkah-bongkah otot jelas kelihatan. Dengan langkah yang lincah bak athelet, Ting menghampiri Mas yang sedang duduk di atas batu.

“Ini adalah amalan saya setiap hari. Dalam satu hari saya mesti cari masa untuk membuat latihan Tai Chi supaya dapat menenangkan fikiran dan menyihatkan badan saya.”

“Dalam sibuk kita camping ni pun Ting ada masa nak bertai chi lagi.”

“Saya mesti cari masa, kalau tak pagi, malam pun boleh juga. This is really good for your health. Mas patut mencubanya. Sebab saya lihat Mas selalu sangat keletihan.”

Mas sepatutnya terasa tersinggung dengan kenyataan itu, tetapi pagi ini dia terus mendengar kata-kata Ting. Memang Ting sebenar sebaya dengan dirinya tetapi wajah dan bentuk tubuh sasanya mengambarkan dia seperti jauh lebih muda daripada Mas. Mas pulak yang baru 6 bulan melahirkan anak memang tak mempunyai potongan badan yang menawan...Badannya masih menampung semua lemak dan bendalir yang dia kumpul semasa hamil tempoh hari. Mas memeluk tubuhnya segan bila memikirkan badannya yang sudah terlebih berat itu.

“Saya banyak juga mengikuti perkembangan sekarang yang banyak memperkatakan tentang tai Chi, chi Kung dan sebagainya tetapi saya sentiasa tidak mempunyai masa untuk melalukan.” Kata Mas perlahan.
“Tai Chi, Chi Kung ini, ini hanyalah amalan latihan untuk badan. Banyak kebaikan yang boleh di dapati dengan membuat amalan harian begini. Dapat mengimbangkan antara Ying dan Yang.” Ting menjelaskan untuk menarik minat Mas.

“Saya tahu, Nabi Muhammad sendiri pernah bersabda agar tuntutlah Ilmu hingga ke negeri Cina kerana di sana banyak ilmu yang berguna kepada kita.”

“Kalau Mas berminat saya boleh ajarkan beberapa langkah-langkah mudah untuk Mas boleh amalkan. Kata Ting lagi. You should try, you will feel good and lest tired. Bukan lama sangat, dalam 20 ke 30 minit satu hari.”
“Okay..saya memang minat tapi.. itu lah masa.. Tapi kalau Ting hendak ajar. Bagus juga. Jawap Mas perlahan-lahan sambil tersenyum. Hari ini sungguh indah buat Mas, Walaupun tadi dia rindu kepada suami dan keluarganya tetapi dia dapat rasakan semuanya okay kerana ibu bapanya ada bersama Halim untuk menjaga anak-anaknya. Tiba-tiba dia rasa ringan dan happy. Untuk berada di dalam hutan belanantara yang tertua di dunia ini ialah sesuatu yang Mas idamkan. Apatah lagi untuk berada dikalangan kumpulan-kumpulan manusia yang terdiri dari ahli Saintis dan ahli alam sekitar yang terkenal di mana perbincangan-perbincangan akademik sentiasa berjalan. Sesuatu yang begitu mahal untuk Mas lepaskan. Mas betul-betul rasa dia berada di tempatnya yang sebenarnya. Mas rasakan dialah wanita yang paling beruntung di dunia ini, entah macamana dia rasakan dia mempunyai semuanya. Kareer yang dia cintai, dan keluarga yang lengkap dan suami yang begitu memahami tugasnya. Mas terasa sangat gembira. Dia tersenyum memikirkan dirinya yang beruntung itu.
Ting terhenti seketika melihat senyuman Mas, terpegun. Cantik segar bagai­kan setangkai mawar hutan tersiram embun pagi. Kedua pipi yang segar ke­merahan dan halus mulus, sepasang mata yang lebar dengan sinar yang jernih, hidungnya yang terletak dan mulut yang se­tengah terbuka itu nampak indah, dengan deretan gigi mengintai dari balik bibir yang merah basah. Mas tidak sekali-kali sedar yang senyumannya telah meragut ketenangan hati Ting. Selalunya setelah selesai ber tai chi pengamalnya mengamal ketenangan. Mas tidak tahu bagi Ting tahap ketenangan yang di capai tadi luput begitu sahaja dek senyuman yang di berikannya itu.

“Oh..Baik, besok lepas subuh kita boleh mulakan latihan’ kata Ting setelah jantugnnya yang bedetak tadi menjadi normal semula, dia kemudiannya membalas senyum Mas. Bagi Ting senyuman Mas pagi tu sungguh manis, wanita yang berumur 28 tahun beranak 3 ini sungguh baik dan manis orangnya. Selalunya Mas agak serious. Ting tahu Mas selalu merindui anak-anaknya. Ting amat menghormati Mas, dalam menjalankan tugas beliau dengan kerja ekpedisi yang penuh cabaran ini Mas tidak pernah merungut. Ting kagum dalam masa yang gusar ini Mas dapat mengekalkan identitinya sebagai seorang wanita Islam. Tudung di kepalanya tidak pernah di tanggalkan, walaupun sukar kehidupan perkemahan ini auratnya sangat di jaganya. Oleh sebab itu Ting sangat perihatin dengan keperluan wanita ini. Walaupun kadang kala semasa berkumpul bersama kumpulan ekpedisi yang lain.. Jenaka-jenaka lelaki akan keluar, Mas tetap sporting dan akan cuma tersenyum mendengarnya. Kadang kala Ting malu mendengar kata-kata rakan-rakan lelaki yang lain yang tidak tahu menjaga hati Mas sebagai seorang perempuan. Itu sebab dia sedaya upaya cuba mengurangkan kepayahan Mas sepanjang ekspedisi ini. Mas di anggapnya sebagai kawannya yang paling akrab sekali.

Tetapi dalam keheningan pagi, kebeningan air sungai yang mengalir, gemersik deruannya, diiringi pula dengan nyanyian sang unggas, senyuman Mas yang spontan itu menyentuh jauh ke lubuk hatinya menerjah hingga ke urat-urat sarafnya. Tiba-tiba sahaja hatinya berdebar-debar. Seumur hidupnya scenario pagi ini akan di abadikan selamanya. Hatinya tiba-tiba terasa satu perasaan yang dia tidak dapat gambarkan dengan kata-kata yang terperinci, dia cuma dapat rasakan keindahannya.
Jam di jarinya sudah pukul 7.30 pagi. Kejap lagi waktu sarapan pagi. Mas bangun sambil mengesat-gesat kan bajunya, tiba-tiba Raja mengejutkan mereka.

“Smile you are on a candid camera!” Mas berpaling ke arah Raja sambil tersenyum , tetapi aki tersalah pijak batu sungai dan hampir jatuh, Mujur Ting cepat-cepat menahannya dari jatuh dengan memegang lengannynya.
“Klik” Ting sedang memegang bahu Mas, senyuman masih tertera di wajah masing-masing. Kamera Raju merakam kejadian yang candidi itu. Mas cepat-cepat menarik tangan dari genggaman Ting. Mukanya merah padam. Dia tahu dia harus berterima kasih dengan Ting kerana menghalang dia daripada jatuh, tetapi dia malu apabila bahunya di pegang oleh Ting. Tambahan pula kejadian tadi di tangkap secara kandid oleh Raja. Geramnya rasa Mas. Mas buat-buat mengosokkan bajunya dengan tangan untuk menghilangkan malunya.

“Mas, tak apa-apa?” Tanya Ting, dia tahu Mas marah lengannya di sentuh, dia bukan berniat untuk berbuat demikian. Tindakan refleksinya sungguh pantas dan dia bertindak tanpa berfikir dahulu. Tindakan melulu ini mengabikatkan dia kehilangan senyuman menawan Mas. Dia menyesal...Senyuman manis itu hilang, di ganti dengan muka merah padam. Mas macam marah.

“Makan pagi dah siap! Mari makan!...Bangun bangun makan.” Tiba-tiba suara Wak Ahmad kedengaran memanggil semua. Mas segera meninggalkan Ting dan Raja untuk pergi sarapan. Dr. David dan Dr. Zack sedang menikmati hidangan nasi goreng pagi itu. Ada peserta yang masih belum bangun. Machang yang tidak dapat di kesan menghilang entah ke mana sejak lewat malam semalam tiba-tiba muncul sambil tersengeh. Memang Machang tidak banyak bicaranya. Matanya tertumpu ke arah Mas. Mas sedar Machang akan memerhatikan dirinya dahulu baru dia akan buat kerja lain. Machang seakan-akan suka memerhati Mas, mungkin sebab dia sahaja seorang perempuan dalam kalangan mereka.
Mas memandang Machang yang sedang duduk bertenggung, sambil menghisap rokok. Asap rokok berkepul-kepul keluar dari mulut dan hidungnya. Bagi Mas, Machang seorang pemuda yang penuh misteri. Sekejap dia muncul, sekejap lagi dia hilang entah kemana tetapi tidak lama. Di kala semua orang sedang bertungkus lumus, berjalan melalui trek-trek hutan atau menyeberangi anak-anak sungai, Machang berjalan dengan mudah seperti mempunyai satu dorongan kuasa atau kuasa magik yang membolehkan dia berjalan dengan pantas dan laju di dalam hutan ini. Mas lihat Machan tidak pernah basah walhal mereka semua sudah lencun dengan dengan peluh atau hujan. Di sebabkan oleh kecekapannya di dalam hutan ini, Machang yang menjadi tukang bawa barang-barang yang berharga seperti kamera, perakam dan alat-alat persampelan yang lain. .
Orang-orang Asli seperti Machang telah mula berhubung dengan manusia luar sejak 150 tahun yang lalu, kerana tujuan ekonomi. Orang Alsi di Kampung Peta sudah lama meninggalkan cara hidup nomad seperti yang di amalkan oleh dato nenek mereka. Hutan kini merupakan kediaman nenek moyang mereka, walau bagaimana pun mereka masih lagi mengamalkan aktiviti memburu babi hutan, kancil dan juga mengutip hasil-hasil hutan seperti buah-buahan, akar-akar kayu dan kekacang. Kini mereka banak mencari pendapatan dengan menjadi pemandu dalam hutan.

Mas mencapai pinggan nasi yang di hulurkan oleh Wak Ahmad dan mencari tempat duduk di sebelah Dr. David. Dia sungguh berminat mendengar perbualan antara Dr. David dan Dr. Zakaria. Banyak pengetahuan yang boleh di timba hanya dengan mendengar. Tetapi kali ini dia tidak dapat menangkap sebiji butir pun perbualan saintifik mereka. Emosinya masih terganggu dengan kejadian tadi. Selera makannya hilang, tapi dia pura-pura makan. Ekor matanya mencari Ting. Dia tahu kejadian tadi bukan di sengajakan. Ting tidak bersalah. Ting mengambil makanannya dan beredar jauh dari semua dan makan bersama-sama Ahmad, Mani dan Abu. Mas harap dia tidak berkecil hati.
*******************

Ting sedang memnasuh bajunya di Kuala Jasin. Mereka baru kembali dari Kuala Marong, Petang ini aktiviti bebas. Nasib baik tidak ada aktiviti, bolehlah dia basuh pakaiannya. Semua pakaiannya sudah kotor. Besok mereka kena bertolak ke Buaya Sangkut. Ting lihat Mas awal-awal lagi sudah membasuh pakaian-pakaiannya dengan Ming tadi. Suasana sepi, kaki-kaki pancing sudah pergi beramai-ramai ke temapt pancing yang biasa mereka pergi. Mas, Wak Ahmad dan yang lain-lain sedang berehat di Bangsal. Dr. David dan Dr. Zakaria sedang berbincang di bangsal makan dengan Heah. Mereka berdua seperti sepasang rakan yang sangat akrab, tidak lekang dari mata masing-masing. Mereka menghabis masa jaga dengan berbincang pasala penyelidikan sahaja. Banyak sungguh perkara yang dibincangkan. Mereka betul-betul mengharga kehadiran masing-masing, sambil menimba ilmu dengan perbincangan demi perbincangan.

Osman, Aziz sedang membantu Ming menyediakan makanan malam. Ting mengambil kesempatan ini untuk mandi di sungai yang jernih ini. Seronok juga dapat menghabiskan masa berendam di dalam air yang jernih ini. Setelah selesai mencuci pakaiannya Ting mandi. Oleh kerana tiada sesiapa bersamanya Ting menanggalkan bajunya. Dia cuma mengenakan seluar pendik. Ting berendam dan mandi sepuas-hatinya sendirian. Dia kemudiannya membasuhi kotoran dan peluh di badan dengan bersabun dan menyampoo rambutnya. Tubuhnya bak juara sukan, kelihatan begitu sihat dan sasa sekali. Bongkah-bongkah otot yang dijaga rapi dengan latihan sukan kelihatan berkilau di basahi oleh air sungai. Rambutnya agak panjang mencecah bahu, kelihatan seperti tarzan sedang bermandi manda.

Rupanya gerak langkah Ting sudah lama di perhatikan. Akhirnya sudah tidak dapat di bendung tarikan oleh tubuh Ting, lalu dia menghampiri Ting. Sudah lama dia berhajat, harap-harap hari ini tercapai hajatnya. Dia membasahkan bibirnya yang kemerah-merahan dan menelan air liurnya, apabila melihat Ting bangun dari air dan sedang mencapai sabun untuk mencuci badannya yang sasa itu. Ingin dia meletakkan tangannya di dada Ting yang berbongkah itu.

“Hai Ting.” Manja suaranya memanggil Ting. Seperti haiwan yang sedang memikat. Bunyinya begitu mengoda, boleh mengoncang calang-calang orang, jika kurang kuat imannya. Ting terkejut mendengar sura manja Ming.
“Ming, kenapa ni?” Soal Ting.
“Saja nak tengok Ting cuci pakaian.”
“Saya ingat tak ada sesiapa di sini, sudah siap masak ke?”
“Osman dan Azizi sedang masak. Tugas saya sudah selesai.”
“Ting marilah kita ke sana tu. Seronok mandi kat situ tak. Airnya dalam sedikit.” Ming lantas menarik Tshirtnya out and reveal a pink bikini. Yang bertali halus. Dia memakai seluar yang sungguh pendek berwarna putih.
“Marilah Ting, Ming menarik Tangan Ting yang sasa tu. Seronok tau.”
Ting memandang gadis di hadapannya itu, memang cukup seksi dan memikat. Ming memang jelita, kulitnya mulus dan halus, Susuk badannya memang seksi dan ramping. Kalau orang silap ingat Ming salah seorang pelakon Hong Kong pun, memang tidak salah. Kenapa orang yang punyai rupa begini, susuk tubuh begitu ini menghabiskan masanya di dalam hutan belantara sebegini.
“Marilah Ting.” Suaranya begitu mengoda. Lantas Ming makin menghampiri Ting dan meletakkan tangannya di dada Ting. Ting faham dengan pelawaan Ming itu.

Ting menolak tangan Ming yang diletakkan di dada sasanya. “Ming, I am married.”
“I tak kisah Ting, just….. for fun. Masa kita di sini saja. Lepas tu habislah.”
“Ming…. You are such a nice girl, Why must you wasted yourself just for one night stand. It’s not right, Ming.” Nasihat Ting dengan baik.
“I hendakkan you Ting. Sejak first day lagi.”
“Ming! I don’t think a nice chinese girl like you can say something like this!” Ting terkejut dengan kata-kata Ming yang begitu berani.

“Why not. It’s not my first time. I have done it so many times with the European, Americans English yang datang sini. You tolak I, won’t make any different. Won’t make any different, my dear. Cuma buat masa ini I inginkan you. Cuma you miss a chance of a life time. Lagipun I really want you now...” Suara Ming menrengek manja. Begitu mengoda.
“It make a lot of different to me.” Kata Ting dengan tegas. “I am married.”
“Bodoh betul. You wife won’t find out. I promised. I used protection lah Ting don’t worry.” Ming menarik tangan Ting. Ditepisnya tangan Ming. Ting mula naik rasa jijik terhadap gadis yang begitu cantik itu.

“But I know. Bayangkan macamana I nak face Wak Ahmad dan Mas kalau I buat macam ni?”

“What they got to do with all this?” Kata Ming kehairannan. Ming rasa naik kemarahnnya, dia sudah malu dengan Ting, kemudian Ting sebut pula nama Mas.
“Don’t tell me… you takut dengan fat Mas. She controlled you ke? She tell you what you can and cannot do?”
“No! I think you better stop. Ming. Take controlled of yourself. For me this conversation never happened.” Tegas Ting lagi.
Tetapi Ming sudah hilang kawal. Rasa cemburu pada Mas tiba-tiba naik mendadak.
“Apa you nak takut dengan Mas, infact I told her off tadi pagi masa washing up. I think she is given you a lot of problems. She alway slowed you down!”

“What did you say that for? Siapa cakap Mas menyusahkan I?”
“I lah cakap! I tengok sendiri.”
“For you info.. I like workjing with her. Ming. I really appareciate her friendship and her company.”
“Apa yang you nampak ada pada dia?”

“Ming, I think you are too young to appreciate, there ia a friendship between man and woman not based on sexual attraction. It is called friendship. I don't want to stay here any longer! Bye!” Ting mengambil baju-bajunya lalu di sarungkan tualanya di keliling pinggangnya lalu beredar. Tinggal Ming keseorangan, termenung memikirkan kata-kata Ting. Sukar Ming menerima bahawa Ting lebih suka berdamping dengan Mas yang gemuk itu berbanding dengan dia, dengan apa yang Ming boleh tawarkan, badannya yang menawan itu. Percuma hanya untuk Ting. Petang ini Ming mendapat pengajaran yang begitu pahit sekali dalam hidupnya.

1 comments:

hohohoho
kak,
wat la special n3 utk AYKT